Ana Bilim Dalı Hakkında Bilgiler
Tarihçe:
Sinop Üniversitesi / Eğitim Fakültesi / Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü/ Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı; Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığının 03.11.2011 tarihli Yürütme Kurulu toplantısında 2547 sayılı Kanunun 2880 sayılı Kanunla değişik 7/d-2, 7/h maddeleri uyarınca kurulmuş ve ana bilim dalında 2015 yılında öğretime başlanmıştır.
Vizyon:
Bilim, sanat ve teknolojinin gerektirdiği ulusal ve evrensel niteliklere sahip; öğrenmeyi öğrenen, gelişime açık, insana ve çevreye değer veren; sürekli başarıyı hedefleyen ve Türk Millî Eğitim sistemindeki mevzuata uygun çağdaş, demokratik, laik Cumhuriyet ilkelerine bağlı, Atatürkçü öğretmenler yetiştirmektir. 3 öğretim üyesi ve 2 araştırma görevlisinden oluşan akademik kadrosuyla; “Çağdaşlık / Sevgi – saygı – hoşgörü / Güvenirlik / Dürüstlük / Şeffaflık / Sorumluluk sahibi olmak / Takım ruhuna sahip olmak / Katılımcılık / Yaratıcılık / Verimlilik / Ulusal değerlere sahip çıkma / Etik değerlere bağlılık / Çevreye duyarlılık” değerlerine bağlı Türkçe öğretmenleri yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.
Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalının Genel Özellikleri:
Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı; ortaokul seviyelerindeki okullara öğretici yetiştiren, Türkçe öğretmenliği lisans programından oluşmaktadır. Türkçe öğretmenliği lisans programı, her biri iki yarıyıldan oluşan 4 yıllık bir eğitimi kapsar. Sekiz yarıyıl boyunca öğrenciler, öğretim planında belirtilen 240 AKTS (147 kredilik) zorunlu ve seçmeli dersleri başarmak zorundadır. VII. Yarıyılda “Okul Deneyimi” dersi; VIII. Yarıyılda “Öğretmenlik Uygulaması” dersi, uygulamalı derslerdir. Bu uygulamalar, Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaokullarda yapılmaktadır. Bunun için Sinop İl Millî Eğitim Müdürlüğü ile iş birliği sağlanmaktadır. Bölümümüzün 4 yıllık eğitim ve öğretim sürecinde öğrencilere alan ve alan eğitimi dersleri, öğretmenlik meslek bilgisi dersleri ve genel kültür dersleri verilmektedir. Bu dersler şunlardır: 1. Yıl: Yazı Yazma Teknikleri, Türk Dil Bilgisi, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Yazılı Anlatım, Sözlü Anlatım, Osmanlı Türkçesi, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Yabancı Dil, Eğitim Bilimine Giriş, Eğitim Psikolojisi, 2. Yıl: Türk Dil Bilgisi, Türk Halk Edebiyatı, Eski Türk Edebiyatı, Yeni Türk Edebiyatı, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Bilgisayar, Öğretim İlke ve Yöntemleri, Genel Dilbilimi, Etkili İletişim, Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, 3. Yıl: Anlama Teknikleri, Çocuk Edebiyatı, Dünya Edebiyatı, Topluma Hizmet Uygulamaları, Özel Öğretim Yöntemleri, Sınıf Yönetimi, Anlatma Teknikleri, Yabancılara Türkçe Eğitimi, Türk Eğitim Tarihi, Uygarlık Tarihi, Ölçme ve Değerlendirme, 4. Yıl: Tiyatro ve Drama Uygulamaları, Türkçe Ders Kitabı İncelemeleri, Okul Deneyimi, Rehberlik, Özel Eğitim, Dil ve Kültür, Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, Öğretmenlik Uygulaması. Sekiz yarıyıl içerisinde bu derslere ek olarak seçmeli dersler de verilmektedir.
Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının Amaçları:
Türkçeyi kurallarına uygun, düzgün ve etkili kullanabilme becerisine sahip, Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili yeterli düzeyde alan bilgisine, pedagojik bilgi ve becerilere sahip, çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilen, Bilgi ve iletişim teknolojilerini teknik ve pedagojik olarak kullanabilen, Türk eğitim sisteminin yapısı ve tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip, Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasiye inanan, Türk millî, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerinin bilincinde olan, Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip, araştırmacı öğretmen rolünü üstlenebilen, Topluma, çevreye, insana, duyarlı; topluma faydalı, geleceğe güvenle bakan bireyler yetiştirmektir. Sinop Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalında, Türkçe Öğretmenliği olmak üzere tek lisans programı bulunmaktadır.
Mesleğin Gerektirdiği Özellikler:
Türkçe öğretmeni olmak isteyenlerin; – Üst düzeyde genel yeteneğe sahip, – Sözel yeteneği gelişmiş, dil ve edebiyata ilgi duyan, kitap okumayı seven, – Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen, – İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen, dikkatli, işine özen gösteren, – Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve sorunlara yönelik çözüm yolları bulmaya çalışan, – İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı, – Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen, – Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
Giriş Koşulları:
Türkçe öğretmenliği lisans programına girebilmek için, -Lise veya dengi okul mezunu olmak, -Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) kapsamındaki Temel Yeterlilik Testi (TYT) ve Alan Yeterlilik Testi (AYT) oturumlarına girerek sözel (SÖZ) puan türünden yeterli puanı almak, -Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Türkçe Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Çalışma Alanları:
Türkçe öğretmenliği lisans programını bitirenlere “Türkçe Öğretmenliği” lisans diploması ve “Türkçe Öğretmeni” unvanı verilir. Türkçe öğretmenliği lisans programı mezunları, Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmî ve özel ortaokullarda “Türkçe Öğretmeni” olarak görev alabilirler. Devlet sektöründe orta düzeyde bir gelir, özel sektörde ortanın üstünde bir gelirle iş bulma olanakları vardır.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan “Değerlendirme Sistemi” tablolarında ayrıntılı olarak tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak Sinop Üniversitesi Ön lisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır. Daha ayrıntılı bilgiye http://www.sinop.edu.tr/ogrenci_isleri_daire_baskanligi/dosyalar/egitim_ogretim_sinav_yone tmelikleri/21_08_2007_Egitim_Ogretim_S%C4%B1nav_Yonetmeligi.pdf linkinden ulaşılabilir.
Mezuniyet Koşulları
Programda mevcut olan, 240 AKTS’ye karşılık gelen zorunlu ve seçmeli dersleri başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
Akademik Personel
Doç. Dr. Aysun EROĞLU
Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi / Ana Bilim Dalı Başkanı
Ana Bilim Dalı: Türkçe Eğitimi
Dahili: 2094
e-posta: aeroglu[@]sinop.edu.tr
Dr. Öğr. Üyesi Şeyda ÖZCAN
Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi
Ana Bilim Dalı: Türkçe Eğitimi
Dahili: 2088
e-posta: seydaozcan[@]sinop.edu.tr
Dr. Öğr. Üyesi Esra SOY
Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi
Ana Bilim Dalı: Türkçe Eğitimi
Dahili: 2078
e-posta: esrakara[@]sinop.edu.tr
Dr. Öğr. Üyesi Adem ORAKÇI
Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi
Ana Bilim Dalı: Türkçe Eğitimi
Dahili: 2033
e-posta: aorakci[@]sinop.edu.tr